Cena produktu:
419.00
ilość: 1
W 1937 roku Société Coder de Marseille zlecono opracowanie specjalistycznego pojazdu inżynieryjnego (samobieżnego mostu). Miał on umożliwić czołgom pokonywać przeszkody przeciwpancerne napotkane na swojej drodze tzw. zęby smoka. Sprzęt do układania mostu miał się odbywać za pomocą hydrauliki. Podstawą projektu była zmodyfikowana platforma półgąsienicowego ciągnika artyleryjskiego Somua MCL 5 z mocniejszym 6-cylindrowym silnikiem, który nosił oznaczenie MSCL 5. Prototyp został przygotowany we wrześniu 1939 r., a następnie poddany testom. Zasada układania polegała na tym, że pojazd z załadowanym mostem podjeżdżał do przeszkody, uruchamiał podporę umieszczoną w jego częściach, co zwiększało stabilność pojazdu, a następnie za pomocą hydraulicznie sterowanego stożkowego siłownika, na którym zamontowany był pokład, przenosił most ułożony nad przeszkodą. Most miał szerokość 2,2 m, długość 8 m (w rzeczywistości pokonywał przeszkodę o szerokości 6-7 metrów) i nośność 20 ton.
Testy obejmowały 100 przejazdów maszyn firmy Somua i 60 przejazdów maszyn B 1. Kabina i komora silnika były opancerzone blachą o grubości 8-10 mm. Koncepcja CODERA miała więcej zalet niż standardowe składane mosty układane ręcznie. Pomimo tego w maju 1940 r. projekt został anulowany. Prototyp wpadł w ręce wojsk niemieckich, jego dalszy los jest nieznany.
Tabela kolorów proponowanych dla/ Table of proposed colors for Somua CODER (KM-011)
| | Oznaczenie koloru | Nazwa koloru | Zastosowanie |
| MMP-031 | Dark Green FS34079 | Kolor podstawowy/ Basic color |
| MMP-001 | White | |
| MMP-130 | Red Brown FS 30117 | Fotele/ Seats |
| MMM-002 | Cold Rolled Steel | Gąsienice/Trucks |
| MMC-001 | Chrom | Tłoki siłowników/Cylinders pistons |
| MMP-040 | Tire Black | Opony/ Tires |
Klej i farby nie wchodzą w skład zestawu. Glue and paint not included.
Do sklejenia przedmiotowego modelu należy użyć kleju cyjanoakrylowego/ Use cyanoacrylate glue to glue the subject model together.