Yakovlev Yak-3 "Onward to Berlin" Special Hobby SH32011 skala 1/32

Cena produktu: 135.00
Zamawiana ilość:

ilość dostępnych: 1

Nowy model do samodzielnego posklejania. Nie zawiera kleju ani farb. 

 

Radziecki samolot myśliwski opracowany w biurze konstrukcyjnym Aleksandra Jakowlewa, będący rozwinięciem konstrukcji Jak-1b. Udoskonalenia konstrukcji samolotu szły w kierunku zwiększenia prędkości i zwrotności. Przede wszystkim udoskonalono aerodynamikę samolotu poprzez usunięcie wystających elementów samolotu. Wlot do chłodnicy oleju zmieniono na dwa wloty u nasady skrzydeł, kółko ogonowe było wciągane do kadłuba, oraz usunięto maszt antenowy. Ponadto poprzez dokładną analizę konstrukcji płatowca odciążono go o 200 kg. Pierwszy prototyp znany jako Jak-1M został wykonany w kwietniu 1943 roku. Już pierwsze próby wykazały znaczącą poprawę osiągów oraz własności pilotażowych samolotu. Produkcja masowa cechowała się jednak niskim wykonaniem i w efekcie samoloty seryjne miały zmniejszone osiągi z powodu wzrostu masy. Z tego też powodu zdjęto z uzbrojenia jeden z karabinów UBS. Po wprowadzeniu do rosyjskich jednostek bojowych w 1943 roku i pierwszych spotkaniach z niemieckimi myśliwcami, piloci niemieccy otrzymali formalny zakaz rozpoczynania walk z "Jakami bez przedniej chłodnicy i masztu antenowego". Generalnie samolot był oceniany bardzo wysoko choć miano zastrzeżenia do zbyt słabego uzbrojenia, które nie pozwalało przy pierwszym podejściu na zestrzelenie samolotu bombowego. W polskim lotnictwie używano łącznie 25 sztuk samolotów tego typu w okresie od listopada 1944 roku do lutego 1946 roku. Samolot Jakowlew Jak-3 był jednosilnikowym dolnopłatem o konstrukcji mieszanej lub całkowicie metalowej (pod koniec wojny). Kadłub drewniany składał się ze spawanej kratownicy stalowej pokrytej blachą duralową (w części przedniej i środkowej), oraz sklejką krytą płótnem (z tyłu kadłuba). Skrzydła drewniane z dźwigarem duralowym, kryte sklejką. Lotki metalowe. Usterzenie drewniane poziome kryte sklejką i płótnem. Powierzchnie sterowe kryte blachą duralową. Podwozie klasyczne chowane w locie. Z chowanym kółkiem ogonowym. Dane techniczne: długość: 8,5m, rozpiętość skrzydeł: 9,2m, wysokość: 2,39m, prędkość maksymalna: 655km/h, prędkość wznoszenia: 18,5m/s, pułap praktyczny: 10700m, zasięg maksymalny: 650km, uzbrojenie: stałe- 2 karabiny maszynowe Berezie UBS kal.12,7mm oraz 1 działko SzWAK kal.20mm.


Parametry produktu