Yak 11 training aircraft Mikromir MM72-007 skala 1/72

Cena produktu: 63.00
Zamawiana ilość:

ilość dostępnych: 2

Nowy model do samodzielnego posklejania. Nie zawiera farb ani kleju.

Jakowlew Jak-11 (nazwa raportowa NATO: „Łoś”, ros. Як-11) był samolotem szkolno-szkoleniowym używanym przez radzieckie siły powietrzne i inne siły powietrzne pozostające pod wpływem Związku Radzieckiego od 1947 do 1962 r. Biuro projektowe Jakowlewa rozpoczęło prace nad zaawansowany trener oparty na odnoszącym sukcesy myśliwcu Jak-3 w połowie 1944 r., chociaż ze względu na trwającą II wojnę światową trener miał niski priorytet.[1] Pierwszy prototyp nowego trenera, oznaczony jako Jak-UTI lub Jak-3UTI, oblatano pod koniec 1945 roku. Był on oparty na promieniowym Jak-3U, ale z nowym siedmiocylindrowym promieniowym silnikiem Shvetsov ASh-21 zastępującym ASh-82 z Jak-3U. Używał tych samych, całkowicie metalowych skrzydeł, co Jak-3U, z kadłubem o konstrukcji mieszanej z metalu i drewna. Pilot i obserwator siedzieli w tandemie pod długim baldachimem z oddzielnymi przesuwanymi kapturami. Pojedynczy zsynchronizowany UBS 12. Uzbrojenie samolotu stanowił karabin maszynowy kal. 7 mm i stojaki na skrzydłach na dwie bomby 100 kg (220 funtów). Ulepszony prototyp oblatano w 1946 roku, ze zmienionymi kokpitami i zmodyfikowaną instalacją silnika z silnikiem zamontowanym na amortyzujących mocowaniach. Samolot ten pomyślnie przeszedł testy państwowe w październiku 1946 r., a produkcję rozpoczęto w fabrykach w Saratowie i Leningradzie w 1947 r. Produkcyjne Jak-11 były cięższe od prototypów, a późniejsze partie były wyposażone w niechowane koła tylne i ulepszone śmigła. Zamiast UBS czasami montowano karabin maszynowy ShKAS kal. 7,62 mm, a niektóre były wyposażone w peryskopy wsteczne nad przednią szybą. Ogółem produkcja radziecka wyniosła 3859 samolotów w latach 1947–1955, a kolejnych 707 na licencji zbudowano w Czechosłowacji jako C-11. Jak-11 ustanowił pięć rekordów światowej klasy.
Ponieważ w 1959 roku w szeregach opuścił samoloty II wojny światowej, Jak-11 opanował zawód aktora – grając w filmach o tematyce wojskowej. Ale obecność drugiego myśliwca w kokpicie słabo pasuje do obrazu na ekranie. Dlatego w 1959 r. siedem Jak-11 przerobiono na pojedyncze łóżka. Zaszyliśmy drugą kabinę samolotu, zamontowaliśmy nowe oświetlenie. Debiut tej modyfikacji Jak-11 miał miejsce w filmie „Baltic Sky” (1959), a w 1960 r. samolot wystartował w radziecko-francuskim filmie „Normandie-Niemen”


Parametry produktu