Canadair Sabre Mk.4 Airfix A08109 skala 1/48

Cena produktu: 159.00
Zamawiana ilość:

ilość dostępnych: 2

Canadair Sabre Mk.4 Airfix A08109 skala 1/48

Nowy model do samodzielnego posklejania i pomalowania, nie zawiera kleju ani farb.


Canadair Sabre to myśliwiec odrzutowy zbudowany przez firmę Canadair na licencji North American Aviation. Wariant North American F-86 Sabre był produkowany do 1958 roku i był używany głównie przez Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne, dopóki nie został zastąpiony przez Canadair CF-104 w 1962 roku.

Szczegóły modelu:
Skala: 1:48
Długość: 229 mm
Szerokość: 239 mm
Wysokość: 88,8 mm
Liczba części: 148

 

W ostatnich miesiącach II wojny światowej pojawiły się pierwsze na świecie operacyjne samoloty odrzutowe, a ich wygląd wyraźnie wskazywał na przyszłość lotnictwa. Obejmując znaczącą przewagę w technologii lotniczej napędzanej odrzutowcami, Niemcy wyprzedziły pod tym względem swoich alianckich adwersarzy o co najmniej 12 miesięcy, a wraz z zakończeniem konfliktu nastąpił pośpiech, aby uzyskać dostęp do jak największej ilości tych informacji, więc może być stosowany w brytyjskich, amerykańskich i radzieckich projektach lotniczych. W Stanach Zjednoczonych przemysł lotniczy skoncentrował swoje wysiłki na doskonaleniu lotnictwa z napędem tłokowym w czasie wojny, co zostało potwierdzone sukcesem P-51 Mustang i samymi liczbami dostępnymi dla alianckich sił powietrznych. nieuchronnie miałoby to wpływ na wejście Ameryki w erę odrzutowców i chociaż ich pierwszy działający myśliwiec odrzutowy, Lockheed P-80 Shooting Star, był doskonałym samolotem, wykorzystywał technologię prostych skrzydeł, będącą synonimem projektów z czasów II wojny światowej. Ponieważ jego P-51 Mustang był powszechnie uważany za najlepszy jednosilnikowy myśliwiec II wojny światowej, nie minęło dużo czasu, zanim projektanci z lotnictwa północnoamerykańskiego wykorzystali swoje niewątpliwe talenty do stworzenia nowego myśliwca odrzutowego, który zawierałby materiały badawcze uzyskane z Niemiecki program odrzutowy. W dążeniu do coraz większej prędkości, nowy samolot cechował się 35% skosem skrzydeł i pięknie opływowym kadłubem, zachowując jednocześnie wyjątkową widoczność pilota, wprowadzoną po raz pierwszy w wariancie D Mustanga. Z trzema zamontowanymi na dziobie karabinami maszynowymi kalibru .50 po obu stronach kadłuba, nowy Sabre miał wiele wspólnego z atrybutami swojego poprzednika z silnikiem tłokowym, pięknym dla oka, ale zabójczym samolotem bojowym. Pierwszy lot prototypu XP-86 odbył się 1 października 1947 roku, w rękach słynnego asa myśliwców Pearl Harbor Curtiss P-40 z czasów II wojny światowej George'a Welsha, który był wówczas głównym pilotem doświadczalnym Ameryki Północnej. Później w programie rozwojowym F-86A Sabre ustanowił nowy światowy rekord prędkości, wynoszący 670,84 mil na godzinę, podkreślając referencje tego ważnego nowego myśliwca. Wchodząc do służby USAF w 1949 roku, północnoamerykański F-86 Sabre był nie tylko pierwszym amerykańskim myśliwcem o skośnym skrzydle, ale także najszybszym myśliwcem na świecie i jednym z najważniejszych samolotów w powojennej erze odrzutowców. Wojna koreańska była świadkiem nadejścia pierwszego odrzutowca do walki z odrzutowcami i przeciwstawienia nowego amerykańskiego myśliwca odrzutowego przeciwko najnowszemu sowieckiemu projektowi, wysoce sprawnemu MiG-15 Mikojanowi Gurevichowi, samolotowi, który posiadał wspaniały rodowód lotniczy i który udowodnił być szokiem dla mocarstw zachodnich. Ponieważ oba samoloty mają przewagę nad drugim, ten powietrzny pojedynek okazałby się dość wyrównany, a bardziej solidne szkolenie i wcześniejsze doświadczenie pilotów Sabre z II wojny światowej okazały się ostatecznie decydujące. Podczas gdy amerykańscy planiści wojskowi szybko opublikowali współczynniki zwycięstwa bojowego wynoszące 10:1 na korzyść F-86 Sabre, późniejsze badania sugerowały, że dominacja Sabres była prawdopodobnie bliższa 3:1, choć nadal podkreślała skuteczność samolotu. Jako jeden z pierwszych na świecie klasycznych myśliwców odrzutowych, F-86 Sabre był produkowany w wielkich ilościach i służył około 30 światowym siłom powietrznym, a także był produkowany na licencji w Kanadzie, Australii, Japonii i Włoszech. Z ostatecznej całkowitej serii produkcyjnej, która przekroczyła 9800 samolotów, Królewskie Siły Powietrzne będą operować około 430 kanadyjskimi Saberami od 1953 do 1956 roku, ponieważ wprowadzenie doskonałego radzieckiego MiGa-15 nadal miało wpływ na strategie wojskowe NATO. Z lokalnie zaprojektowanymi Supermarine Swift i Hawker Hunter, które wciąż są w fazie rozwoju, Sabre zapewnił RAFowi sprawny myśliwiec odrzutowy w kluczowym okresie historii świata i chociaż usługi te miały być dostępne tylko przez stosunkowo krótki okres, zapewnił RAF cenny czas do mogli wprowadzić własne projekty myśliwców ze skośnymi skrzydłami.


Parametry produktu