Cena produktu: 75.00
ilość dostępnych - brak
Concorde Prototype (BOAC) Airfix A05170V skala 1/144
Nowy model do samodzielnego posklejania i pomalowania, nie zawiera kleju ani farb.
Zbudowano zaledwie dwadzieścia samolotów, w tym cztery prototypy. Samolot wykonał pierwszy lot w 1969 roku , ostatni lot odbył 24 października 2003 roku .
Concorde był prestiżowym projektem rządów brytyjskiego i francuskiego . Plany samolotu powstały już w 1955 roku. Rozwojowi towarzyszyły różnego rodzaju problemy współpracy między Brytyjczykami i Francuzami, które często musiały być rozwiązywane na wysokim szczeblu politycznym. Inną przyczyną problemów było utrzymanie linii produkcyjnej w obu krajach. Kilka lat później doprowadziłoby to jednak do powstania międzynarodowego konsorcjum Airbusa .
Concorde mógł przelecieć do 18 000 kilometrów i osiągnąć prędkość 2,04 Macha , ponad dwukrotnie większą niż prędkość dźwięku . W rezultacie samolot przeleciał z Londynu do Nowego Jorku w niecałe trzy godziny . Concorde ustanowił rekord prędkości 1920 km/h na trasie Nowy Jork–Londyn 7 lutego 1996 roku . Samolot miał prędkość startu około 400 km/h i prędkość lądowania około 290 km/h.
Możliwa jedna wersja malowania;
BAC/Sud Concorde - Prototyp w proponowanej kolorystyce G-BOAC, 1966.
Wymiary;
Długość; 385mm.
szerokość; 177mm.
Liczba części; 58
Niewiele jest samolotów w historii lotów tak rozpoznawalnych jak Concorde , ambitny anglo-francuski projekt, mający na celu zaprezentowanie światu realnego naddźwiękowego samolotu pasażerskiego i w znaczący sposób sprawić, by latał, zanim amerykański konkurent zdąży wzbić się w powietrze. Pięknie smukły samolot Concorde urzekł świat i prawdopodobnie jest odpowiedzialny za zwabienie większej liczby ludzi do fascynującego świata lotnictwa niż jakikolwiek inny samolot w historii.
Pierwszym samolotem Concorde, który poleciał, był francuski prototypowy samolot No.001, który wystartował z lotniska w Tuluzie 2 marca 1969 roku, a następniy 9 kwietnia 1969 roku. Oba samoloty zostały zaprezentowane podekscytowanej publiczności podczas Paris Airshow w czerwcu tego samego roku i od tego dnia stało się jasne, że angielsko-francuskie konsorcjum wyprodukowało klasykę lotnictwa – świat już rozpoczął swoją podróż do zakochania się w Concorde . Ponieważ program rozwoju samolotu był kontynuowany, początkowe zainteresowanie Concorde było niezwykle zachęcające i otrzymano zamówienia na około 100 samolotów od 17 najbardziej postępowych linii lotniczych na świecie. Niestety, gdy program zaczął się wyczerpywać, a koszty zaczęły gwałtownie rosnąć, to początkowe wsparcie szybko zmalało. ponieważ zwracające uwagę na koszty linie lotnicze dążyły do zmniejszenia przyszłych kosztów operacyjnych. Jeszcze przed wejściem do służby pierwszego produkcyjnego samolotu Concorde, świat lotnictwa stał się zupełnie innym środowiskiem do rywalizacji, a Concorde byłby nie tylko oceniany jako samolot wyjątkowy i imponujący technologicznie, ale także latał wbrew całej komercjalizacji przemysłu lotniczego.
Ponieważ Concorde był prawie najsłynniejszą maszyną na świecie podczas jej rozwoju w latach 60-tych, była ona również bardzo na celowniku zespołu rozwojowego Airfix w tym czasie, który chciał wprowadzić ten rarytas świata lotniczego do swojej gamy zestawów. jeszcze zanim pierwszy prototypowy samolot wykonał swój dziewiczy lot. Wyprodukowany w skali 1/144, ten spektakularny nowy zestaw został po raz pierwszy wydany w 1966 roku i okazał się natychmiastowym hitem wśród entuzjastów modelarstwa na całym świecie. Dając każdemu możliwość posiadania w swoich kolekcjach zbudowanego modelu najsłynniejszego samolotu na świecie, opcja kalkomanii w tym pierwszym wydaniu przedstawiała samolot w barwy BOAC, ówczesnej brytyjskiej narodowej linii lotniczej.
To ładnie wyglądająca maszyna, ale w czasie, gdy ta koncepcyjna barwa Concorde'a pojawiła się po raz pierwszy, oczekiwano, że samoloty mogą działać w tych kolorach. Tak było, lecz zanim samolot wykonał swój pierwszy komercyjny lot dla narodowego przewoźnika, ten zmienił nazwę na British Airways
Chociaż oznaczenia dotyczyły samolotu G-BOAC, samolot, na którym oparto zestaw był brytyjskim samolotem prototypowym nr 002, noszącym rejestrację G-BSST, samolotem, który po raz pierwszy przeleciał z Filton do RAF Fairford 9 kwietnia 1969 roku. w końcu wykonał on 438 lotów, z których 196 będzie naddźwiękowych. Chociaż całkiem rozsądne było oczekiwać, że Concorde będzie dumnie nosić barwy brytyjskich narodowych linii lotniczych, do czasu, gdy wykonała swój pierwszy lot komercyjny w styczniu 1976 roku, BOAC już nie istniał, a narodowym przewoźnikiem był British Airways. Pomimo faktu, że Concorde wyglądałby naprawdę wspaniale w niebiesko-złotym kolorze BOAC, nigdy nie miał takiej możliwości, poza tym, co widzimy tutaj, jako malowanie koncepcyjne na odwzorowaniu modelu w skali. Nie trzeba dodawać, że nadal wygląda wspaniale w barwach British Airways i Air France, jedynych dwóch przewoźników, którzy faktycznie operują komercyjnie Concorde.