Curtiss-Wright CW-21B Interceptor Dora Wings 48046 skala 1/48

Cena produktu: 129.00
Zamawiana ilość:

ilość dostępnych: 7

Nowy model do samodzielnego posklejania i pomalowania, nie zawiera kleju ani farb

 

5 WARIANTÓW MALOWANIA

 

Curtiss-Wright Model 21 ( znany również jako Curtiss-Wright Model 21 Demonstrator, Curtiss-Wright CW-21 Interceptor, Curtiss-Wright CW-21 Demon) był amerykańskim myśliwcem przechwytującym , opracowanym przez St. Louis Airplane Division firmy Curtiss-Wright Corporation w latach 30. XX wieku.

Prototyp CW-21 został dostarczony do Chin do oceny przez Chińskie Siły Powietrzne . Chińczycy byli pod wrażeniem osiągów CW-21 i rozpoczęto negocjacje w sprawie chińskiego zakupu. Podczas gdy negocjacje trwały, prototyp CW-21 poleciał do walki z japońskimi bombowcami atakującymi Chungking , a pilot testowy Curtiss Bob Fausel twierdził, że bombowiec Fiat BR.20 został zestrzelony 4 kwietnia 1939 roku. W maju 1939 roku podpisano kontrakt, Chiny otrzymały prototyp i trzy kompletne egzemplarze zbudowane przez Curtiss, a także zestawy dla 27 kolejnych samolotów. Montażu podjąłby się Centralny Zakład Produkcji Samolotów (CAMCO) w Loiwing, w pobliżu granicy chińsko-birmańskiej. Miały one być uzbrojone w dwa karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm i dwa karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm.

Trzy wyprodukowane przez Curtiss samoloty zostały wysłane do Chin w maju 1940 r. i ostatecznie przekazane 1. Amerykańskiej Grupie Ochotniczej (Latające Tygrysy) , która zamierzała wykorzystać je do zwalczania wysoko latających japońskich samolotów zwiadowczych. Rozbiły się i zostały zniszczone z powodu słabej widoczności podczas lotu z Rangunu do Kunming 23 grudnia 1941 roku.

Curtiss w międzyczasie opracował ulepszoną wersję CW-21, CW-21B. Główną różnicą było nowe podwozie z chowanymi do wewnątrz kołami głównymi i częściowo chowanym kołem ogonowym, które opracowano dla uzbrojonego trenażera Curtiss-Wright CW-23 , z innymi zmianami, w tym hydraulicznie sterowanymi klapami. Choć cięższy, CW-21B był szybszy o 18 mil na godzinę (29 km/h) od oryginalnego CW-21, aczkolwiek ze zmniejszoną prędkością wznoszenia.

W kwietniu 1940 roku brygada lotnicza Armii Holenderskiej Luchtvaartbrigade , z myślą o nowoczesnych samolotach bojowych, złożyła zamówienie na 24 samoloty CW-21B firmy Curtiss-Wright. Po bitwie o Holandię , która zaowocowała kapitulacją armii holenderskiej przed atakującymi Niemcami 15 maja 1940 r., zamówienie na samoloty CW-21B (wraz z kilkoma myśliwcami Curtiss Model 75 i trenażerami Curtiss-Wright CW-22 ), został przekazany rządowi Holenderskich Indii Wschodnich (obecnie Indonezja) dla Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger „Lotnictwo Wojskowe Królewskiej Holenderskiej Armii Indii Wschodnich”

24 samoloty CW-21B zostały zmontowane na lotnisku Andir w Bandung na Jawie w lutym 1941 r., na wyposażeniu Vliegtuiggroep IV, Afdeling 2 („Grupa Powietrzna IV, nr 2 Dywizjonu”; 2-VLG IV ). Lekka konstrukcja Curtiss-Wrights spowodowała problemy konstrukcyjne, a kilka samolotów zostało uziemionych przez pęknięcia w podwoziu i wciąż czekało na naprawę, gdy wybuchła wojna z Japonią 8 grudnia 1941 r.

Dzięki lekkiej konstrukcji, silnikowi promieniowemu, obciążeniu dolnego skrzydła, ograniczonej ochronie pilota i brakowi samouszczelniających się zbiorników paliwa , CW-21B był myśliwcem alianckim najbardziej podobnym do japońskich myśliwców. Miał wyższą prędkość wznoszenia niż Nakajima Ki-43-I („Oscar”) i Mitsubishi A6M2 Zero . CW-21B miał podobną siłę ognia do „Oscara”, ale gorszy niż Zero uzbrojony w działko. 2-VLG IV odniósł cztery zwycięstwa powietrzne podczas kampanii w Holenderskich Indiach Wschodnich , ale ML-KNIL był przytłoczony samą liczbą japońskich samolotów; prawie wszystkie jego myśliwce wkrótce przepadły w walce lub zostały zniszczone na ziemi.


Parametry produktu